Direktlänk till inlägg 2 maj 2011
En stor revolution i Formel 1-motor och bildesign planeras till 2013 säsongen är hotad. Planen är att ersätta den nuvarande 2,4-liters V8-motorer med 1,6-liters fyrcylindrig turbos försedda med omfattande miljöteknik och för bilarna ska göras mer effektiv . Tanken är att hjälpa till att popularisera hållbar teknik, som redan används i väg bilar, och därmed isolera F1 från alla anklagelser om att det är frikostigt med resurser. Som ett resultat är förhoppningen F1 kommer att bli mer attraktiva för andra bilföretag. Utom att de förändringar, som vi har diskuterats ingående på denna blogg under det senaste året eller så , kanske inte hända - åtminstone inte i två år. De är redan formellt är en del av reglerna för 2013. Men F1 kommersiella bossen Bernie Ecclestone har nyligen gett röst åt en uppfattning inom idrotten att förändringarna antingen ska skjutas upp eller överges. Och han har en mäktig allierad i form av Ferrari. Offentligt, Ecclestone invändningar mot den nya motorn fokusera på tre grundläggande områden: Spectacle - han tror att nya motorerna låter plattare, tystare och mindre dramatiska än de nuvarande, vilket minskar en viktig del av sporten överklagande Pengar - han är orolig för sporten inte har råd med kostnaden för att utveckla motorer som kommer att vara mellan 4 till 10 euro (£ 36-89) beroende på vilken uppskattning du tror. Ferrari - Italiens legend kör F1 mest kända och därför viktigast laget och synpunkter måste tas på allvar. Det är emot den nya motorn formeln eftersom den anser sig ha någon samordning med dess väg bilar, och eftersom det känns det finns billigare och effektivare sätt att göra F1 mer bränslesnåla. Ferrari är lika medvetna om behovet av att marknaden energieffektiv teknik som någon annan. Det är omfattar miljöteknik på dess väg bilar - det har till exempel släppt en version av sin California GT-bil med en version av stopp-start-system som blir allt vanligare i väg bilar, och det har utvecklat en hybrid version av sitt monster 599 superbil . Det har invänt särskilt till storleken av motorn - varför begränsa det till fyra cylindrar, Luca di Montezemolo har president frågade, branding den nuvarande regeln "patetisk" ? Kommer Ferrari invändning: det 2013 motorn förändringar gå upp i rök? Foto: Getty Ferrari är också drivande i att se till att 2013 chassit reglerna speglar sin övertygelse att betydelsen av aerodynamik är inte i någon proportion i F1. Den vill att de höll in så att andra aspekter såsom de mekaniska och fjädring set-up ha haft större betydelse, vilket är fallet med väg bilar Men det är inte bara Ecclestone och Ferrari. Trots att lagen godkänt dessa regler, som de arbetade på med Jean Todt, ordförande i styrande organ i FIA , andra laget huvudmän har reservationer också. En sa till mig de argument som framförts för att införa de nya motorerna inte stå upp, enligt honom. Ett av dessa argument var att F1: s användning av alltmer otidsenlig motortekniken var ett hinder inte bara för att locka nya sponsorer av det slag som vill förknippas med hållbarhet, men även till nya biltillverkare kommer in i idrotten. Motorn ändring föreslogs efter den tyska jätten Volkswagen Audi meddelat att den kunde vara intresserad av F1 om motorn formeln speglade den framtida inriktningen av vägen bilarna. Tvivlarna påpeka att det inte bara har några nya sponsorer uppenbarligen varit attraherad, men att VW har sedan beslutat att inte gå in F1 för överskådlig framtid. Som ett resultat av kritikerna säger, alla de nya reglerna kommer att göra är att öka kostnaderna för den befintliga deltagarna. Det är ett stort problem vid en tidpunkt då, enligt en teamchef, "finns det några lag på existensminimum". Likaså verkar det som, bland de nuvarande motortillverkarna, inte bara Ferrari är få kalla fötter. Mercedes skulle föredra att inte ändra reglerna, det är oroad över de kostnader och ifrågasätter om det är nödvändigt, även om jag förstår det har berättat kolleger intressenterna kommer att gå med vad alla andra håller med. Oberoende Cosworth sägs vara inte så angelägen heller, även om det till BBC Sport att det var "neutral" och avslog förslag om att det inte hade råd att bygga motorerna. Endast Renault kommer att offentligt säga att det är positivt. De miljömässiga argument är att få lite av sparkar också. De utsläpp som skapas av en hel säsong av F1-lopp är mindre än de som framställs genom en Boeing 747 som flyger till Japan. Road biltillverkare har man redan utvecklat dessa motorer. Så varför, en del säger, är F1 stör? F1, argumentet går, bör om eskapism, och idrotten bör fokusera på att leverera fler tävlingar som den aktuella spännande Kinas Grand Prix.
Al-Qaidaledaren Usama bin Ladin har dödats av amerikanska styrkor i Pakistan, har president Barack Obama sa. Bin Ladin omkom i en markoperation utanför Islamabad baserade på amerikanska underrättelsetjänsten, ett av de första bly som i augusti förra ...
En av två färdskrivare från ett Air France plan som kraschade under 2009 utanför Brasiliens kust har återvunnits, tjänstemän säga. Frankrikes Bureau of Investigation sade i ett uttalande att anordningen "i god fysisk kondition". Franska sökning team ...
Tungviktsboxning legenden Sir Henry Cooper har avlidit vid 76 års ålder på sin sons hus i Oxted, Surrey. Den tidigare brittiska, samväldet och europeiska mästare slogs 55 gånger och vördas för sin 1963 ÖVERVÄLDIGANDE av Muhammad Ali - då Cassius Clay...
Personer med kranskärlssjukdom har en ökad risk för dödsfall om de har fett runt midjan, enligt forskare i USA. Mayo Clinic laget, som har analyserat uppgifter från fem studier med 15.923 patienter, hittade även drabbade människor med ett normalt BMI...
Lewis Hamilton säger att hans seger i söndagens Kinas Grand Prix var en av de bästa i hans karriär. Engelsmannen använde sin McLarens team med tre hållplatser strategi briljant att jaga Sebastian Vettel och ta ledningen med fyra varv kvar. "Jag visst...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 | 3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|