Alla inlägg den 2 maj 2011
Lewis Hamilton har sagt sitt Kinas Grand Prix vinna på söndag kan visa sig vara avgörande för McLarens utsikter till framgång den här säsongen. Den 26-årige passerade Sebastian Vettel med fyra varv kvar, att förhindra Red Bull föraren börjar säsongen med tre raka segrar. "Vi behövde den här vinna, säger Hamilton. "Ser jag tillbaka på de senaste veckorna har vi gjort något otroligt. "[Laget har] utförde mirakel. Men vi kan inte sitta still." Hamiltons seger var en kupp för McLaren efter Vettel kryssade till segrar i de två första tävlingarna för säsongen i Australien och Malaysia i en till synes överlägsen Red Bull bilen. Fortsätt läsa den viktigaste historien Don't get me wrong, vad vi har gjort har varit otroligt, men vi måste gå in i Turkiets Grand Prix med fler uppgraderingar och förbättringar om vi att fortsätta kämpa på framsidan Lewis Hamilton 2008 världsmästare En vecka senare i Kina, den brittiska föraren exploaterade briljant McLarens tre hållplatser strategi för att nära inom 21 punkter Vettel i förarnas mästerskapet. Segern var ännu mer imponerande eftersom McLaren fick arbeta ilsket på sin bil för att få den till nätet i tid på grund av den läcker bränsle. Hamilton var mycket nöjda med den hastighet med vilken hans team förvandlade bilens prestanda. "Att ha vänt bilen runt och gjorde den till en vinnare - vi har aldrig gjort något som stora på så kort tid, säger Hamilton. "Efter Malaysia, jag ville verkligen se till att vi skulle ha tillräckligt däck för loppet, så jag gick in i vårt första tekniska mötet i helgen med mig gjort upp att jag ville behålla mina däck och behålla så många uppsättningar som färskt för ras [som möjligt]. "Det bästa med McLaren är vårt sätt att arbeta som ett team. Våra lagarbete är otroligt. Och det skulle ha varit lätt för ingenjörerna att bara ha tittat på mig och sa" nej ", men de alltid lyssnar och att de alltid hitta en sätt att få det att fungera. Starten var nyckeln till seger - Hamilton "Vi är verkligen samarbetat för att få allt att fungera, även på fredag kväll, då vi stannade bilen i småbitar för att förbättra bilen - vi alltid trycka. "Så inte nog med att vi har en bra bil och en bra strategi att gå in i loppet, men vi var aggressiva och vi höll skjuta hela loppet. Ni vet, mekanik och gropen besättningen fungerade perfekt och min ingenjörer var briljant." Hamilton insisterade ytterligare förbättringar är nödvändiga innan Turkiets Grand Prix den 8 maj, som sparkar igång den europeiska delen av säsongen. "Vi har fortfarande har mer arbete att göra för att kunna matcha Red Bull, sade han. "Don't get me wrong, vad har vi gjort varit otroligt, men vi måste gå in i Turkiets Grand Prix med fler uppgraderingar och förbättringar om vi att fortsätta kämpa vid fronten. Och vi vet att andra lag vann inte stå stilla heller. "Så även om detta vinner är det perfekta sättet att gå tillbaka till Europa och förbereda sig för Istanbul, är detta bara början av kampen." Det var en glädjande helg för McLaren totalt, med Jenson Button fjärde plats bidrar 12 poäng till ett lag drag med 37, fyra mer än Red Bull upplupna. Fortsätt läsa den viktigaste historien Glöm inte, vi är fortfarande att lära sig om denna bil, och några av de lärdomar vi lärt oss på vägen kommer att utnyttjas bättre när vi kommer tillbaka till Europa Jenson Button McLaren föraren Knappen, 2009 mästare, var pipped för tredje plats av Mark Webber på näst sista varvet. "Det var tråkigt att jag inte kunde få fart ut ur bilen i Kina. Det är något vi kommer att titta på nästa vecka, sade han. "Men, för oss, bör vi vara riktigt nöjda med den omsvängning. Vi har genomfört sex lopp sträckor, vilket är otroligt. "Glöm inte, vi är fortfarande att lära sig om denna bil, och några av de lärdomar vi lärt oss på vägen kommer att utnyttjas bättre när vi kommer tillbaka till Europa. "Förhoppningsvis kan vi huvudet i Turkiet med ett ännu starkare paketet och med några av våra svaga punkter bättre och vår styrka ökat."
Bernie Ecclestone har sagt rapporter om att Rupert Murdochs News Corporation är i samtal om att köpa Formel 1 är "skräp". Sky News sade mediamogulen sällskap kunde göra ett gemensamt anbud med mexikanska miljardären Carlos Slim, som sponsrar Sauberstallet. Kunde dock en sådan åtgärd ansikte rättsliga hinder och åsidosättande F1 egna Concorde-avtalet med lagen. Bernie Ecclestone till BBC Sport att han inte hade kontaktats av någon som nämns i rapporten om en affär. "Jag vet Rupert och [News Corp internationell chef] James Murdoch och Carlos Slim, och om de ville göra allt de skulle kontakta mig direkt. Och de har inte, säger han till BBC. F1 ägs av riskkapitalbolaget CVC Partners, som betalade $ 1,7 miljarder för verksamheten under 2005. Varje övertagande skulle innebära ändringar i Concorde-avtalet, ett kommersiellt avtal som omfattar racing team, CVC och sportens styrande organ, FIA. Detta avtal säger att idrotten bör visas på free-to-air "där så är möjligt. Men kör det nuvarande avtalet ut i slutet av 2012, och undertecknarna är i färd med att förhandla fram en ny. BBC har nu den brittiska sändningsrättigheterna till F1 fram till 2013. Bernie Ecclestone, som driver F1 på uppdrag av CVC, säger till The Times på onsdagen att sälja verksamheten till News Corp skulle komplicera F1 frihet att förhandla rättigheter till skärmen sporten. "Vi skulle inte sälja till ett medieföretag eftersom det skulle begränsa möjligheten att förhandla med andra programföretag, sade han. News Corp, som äger 39% av programföretaget BSkyB och försöker köpa resten av företaget, kunde möta rättsliga hinder om det tog på sändningsrättigheterna. År 1998 försökte News Corp för att köpa Manchester United fotboll men stoppades av Konkurrensverket kommissionen på grund av Sky's dominans i sänder sport.
Kubica har tillbringat 10 veckor på Santa Corona sjukhuset i Italien efter att ha lidit ett delvis brutit handen och flera arm-och benbrott ben. "Hans tillstånd är bra," läsa ett uttalande från sjukhuset. På torsdagen sade Kubica han skulle gå hem till Monaco för en kort vila innan ett rehabiliteringsprogram. "Jag börjar känna mycket bättre, sade den 26-årige, tre dagar innan han släpps ut. "Min styrka och vikt ökar." Kubica var tvungen att genomgå fyra operationer efter olyckan drabbades han av när de tävlar i den Ronde di Andorra endast tre dagar efter att ha ställt den snabbaste tiden vid den första 2011 försäsongen Formel 1 test i Valencia. Medan Nick Heidfeld fungerar som hans stand-in på Renault, har Kubica långsamt återhämtat sig från skador som fortfarande kunde hindra honom från att återvända till sporten. Renault lagets läkare Dr Riccardo Ceccarelli varnade förra månaden att det var omöjligt att förutsäga när Kubica kan återuppta racing, men den polska föraren är positiv om hans framsteg. "Min återhämtning går i rätt riktning", Kubica sade i ett meddelande till sina fans på Renault webbplats. "Rörligheten för min hand är begränsat men det är ganska normalt i denna typ av situation, eftersom den anslutna armmuskler är fortfarande mycket svag på grund av den långa perioden av orörlighet. "Saker och ting definitivt bättre dag för dag. [Efter att ha vilat i Monaco] Jag ska flytta till Dr Ceccarelli anläggningar i Italien, där jag börjar en djup rehabiliteringsprogram." Sjukhuset Uttalandet tillade: "Genom planerade möten, kommer föraren att fortsätta att övervakas av läkare som har behandlat honom på Santa Corona." Trots en del problem med tillförlitligheten, har Renault gjort en lovande start på säsongen som Vitaly Petrov hävdade trea i det första loppet i Australien, med Heidfeld uppnå samma resultat i det andra loppet i Malaysia. Kubica säger att han har varit att titta på säsong från åskådarplats, och hålla regelbunden kontakt med teamet. "Det är ingen tvekan har det varit en stark start på säsongen, sade Kubica. "Potentialen av bilen, som jag redan märkt i Valencia test, verkar bekräftas. Killarna gjorde ett bra jobb med den här bilen och jag är säker på att de kommer att fortsätta att förbättras. "Sedan säsongen startade har jag kontakter med mina ingenjörer på vad som pågått under tävlingshelger. "De skickar mig loppet rapporter så jag kan hålla dig uppdaterad och fullständigt informeras, som om jag var på banan. "[Renault Team rektor] Eric Boullier är också i ständig kontakt, hålla dig uppdaterad med min allmänna kondition. Från min sida, jag ska försöka att använda min erfarenhet svårt att komma tillbaka så starkt som jag kan."
Den sista dagen av Formel 1 tester drabbades av kraftigt regn på Circuit de Catalunya nära Barcelona. Det är ett slag mot McLaren, som har kämpat med en konkurrenskraftig och opålitlig bil framför det första loppet i Australien den 27 mars. Men Lewis Hamilton insisterade laget skulle komma tillbaka på rätt spår, säger Autosport.com: "Vi vet att vi har lite av en kulle att klättra, men vi kan göra det." McLaren fick sällskap på den sista dagen av Ferrari, Mercedes och Williams. Förbättrades marginellt under den sista timmen och Mercedes föraren Nico Rosberg som den snabbaste tiden på dagen i en minut 43,814 sekunder. Williams Pastor Maldonado var 0.519secs bakom de tyska och Hamilton 0.746secs på drift. Rosberg säger: "Det var knepigt där ute, det var inte mycket grepp, men det var verkligen nyttigt att få uppleva på Pirelli våta däck. SARAH Holts BLOGG Stämningen inom McLaren har svängt mellan oro uttryckts smärtsamt både Lewis Hamilton och Jenson Button, och förtröstan på att allt kommer att bättre "Vi har gjort stora framsteg under de fyra testerna i vinter och det är verkligen trevligt att se att det går i rätt riktning. "Vi är på Facebook för att se, och all heder till laget för att få uppgraderingar på bilen och, viktigast, att se att de fungerar som förväntat." Ferraris Fernando Alonso och Mercedes föraren Michael Schumacher inte spela in en tidsinställd knä och Ferrari packade upp två timmar tidigt, har gjort fem ofullständig varv att öva några blöta startar. McLaren är det enda laget som ännu inte göra en tävling simulering med sin nya bil förutom backmarkers Hispania, som bara avslöjade sin nya bil på fredag och har inte köra det. Det innebär att det finns stora frågetecken angående tillförlitligheten och takten i bilen som Hamilton och lagkamrat Jenson Button hade hoppats skulle ta dem till en andra förare titel. Hamilton sade: "Jag gillar inte att använda ordet" frustrerande "eftersom jag inte frustrerad. "Det är tufft på alla i laget eftersom alla lägger så mycket arbete in i det, och du ser det kommer ut och ser så vacker, och ... det är inte en katastrof, det bara inte har så mycket prestanda som vi skulle gillar just nu. Men det är en stiftelse som vi kan bygga vidare på, och det är allt som verkligen betyder något. "Det betyder att vi kan nå dit. Om man tittar på förra året, vi inte hade den snabbaste starten i början men vi var där eller däromkring och tvåa i konstruktörs-VM. "Det är en lång, lång år och jag har inga tvivel om att vi kan konkurrera med de här killarna." Det har nästan ingen våt väderlek som körs i test hittills den här vintern, men regnet på lördagen var så tung att lagen inte ens kunde äntligen få några allvarliga körs på våta däck. Pirelli har tagit över från Bridgestone som F1 enda däckleverantör den här säsongen och det har nästan inget rinnande i vått denna vinter. Ett uttalande av Ferrari sade: "Track förhållandena är mycket svåra, vilket framgår av det faktum att bara en förare, Hamilton, har slutfört någon gått varv. "Alla andra, inklusive Fernando gjorde behöva lite ut-i varv, gjort slut med lite övning börjar som alltid är användbara." Hispania hade planerat att testa på lördag också, men har tvingats avblåsa sina program efter delar till sin nya bil, som presenterades på fredagen, hölls upp i tullen. Det lämnar laget på väg till det första loppet utan testning av den nya bilen. Schumacher som det snabbaste varvet i vintern på Circuit de Catalunya på fredagen efter att ha lagt en rad uppgraderingar till bilen. Men vädret på lördag betyder hans team nu kommer att gå till Australien utan att ha gjort ett race-distans köra med bilen i sin nya specifikationen. Insiders säger att detta inte är ett stort problem som de har gjort lopp simuleringar med bilen i sitt tidigare spec.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 | 3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|